Sunday, November 10, 2013

Resipi jimat bajet, No- bake cheesecake!



Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua~~~
yeayyy!!!hri ni aku buat lagi cheesecake,sebab sedap dan mendapat sambutan ramai...padahal siblings je pon..hahaha!!macam mana nak bagi orang lain rasa,buat pon kat rumah saje2 suka2..hehehe...
aku ni memang minat masak,tapi aku lebih kepada kek,roti,puff,pastrie,or any desserts..senang cakap,aku ni macam bakers..hehehehe..
anyway,seriously,yang ni aku x tipu!!!betul punya sedap dan jimat!
gambar kat bawah ni gambar hasil sebenar oleh TUAN ASAL RESIPI..bukan aku aaa~~~
memandangkan aku hanya ada bekas/loyang petak,tak de la dapat scantik ini..





and untuk meyakinkan anda resipi ni betul2 jimat budget,aku senaraikan harga dari Tesco..kalau korang dapat lagi murah lagi bagus!  ^_^

Tatura cream cheese (500 gram) - RM 14.50
Susu pekat (1 tin) - RM 2.60
Esen vanilla - RM 1.70
Biskut  timbang (300 gram) - RM 4.00 / Oreo (3 paket x 3) - RM 9.90
Butter (250 gram) - RM 3.70
Lemon 2 biji - RM 2.40

Jumlah = RM 28.90!
anda dapat kek seberat 1 kg lebih yang dijual RM 60 or lebih kat kedai2 lain..

ok...let's get started!


No-bake cheesecake

Resipi(already converted to metric)
For the filling:
500 gram cream cheese
400 gram/ml susu pekat
80 ml perahan lemon(kalau tak suka rasa lemon,tinggalkan)
1 sudu teh vanilla extract

For the cookie crust:
300 gram biskut(aku guna oreo)
1 stick/113 gram of butter(may need more or less bergantung kepada jenis biskut)

Let's bake!or should I say,let's no-bake!hahaha!got it??anyone?? *krik krik krik*

For the cookie base
1.Blender biskut..then campurkan butter yang dah dicairkan,gaul..
2.Kalau the mix terlalu rapuh/cair,campurkan lagi butter/biskut until dapat dibentuk
3.Letak dalam bekas,then tekan..masukkan dalam peti ais selama 20 minit

For the filling
1.Masukkan cream cheese yang dah dibiarkan pada suhu bilik dan susu pekat..pukul sampai sebati.(from low to high speed)
2.Masukkan lemon juice dan vanilla extract dan pukul lagi..
3.Masukkan filling ke cookie base,dan refrigerate for 3 hours..and you done!!

Keputusan percubaan pertama (kamera lawa tapi tak menjadi)



Apa yang tak jadi?
1.cookie crust tu aku tekan kuat sangat,susah giler nak potong and makan sebab keras..wakakaka!
so pengajaran disini,tekan pastikan mampat je..jangan lebih2 plak tekan..

2.Filling yang mencair
Yang ni aku tak pasti kenapa dia mencair walaupun kat luar peti ais..bila aku tengok video2 lain,ramai chef2 youtube ni kata "pastikan cream cheese bersuhu bilik baru dipukul bersama bahan lain,kalau tak dia tak akan menjadi"...and for the 2nd try,aku cuba ikot nasihat tu...MENJADI!!YES!

and...TADAA!!!the 2nd try (kamera buruk tapi menjadi)


(Adik aku suka hati je tabur milo atas dia..nasib baik sedap)

No bake cheesecake ni asalnye pakai gelatin untuk kekalkan bentuk,tapi aku tak faham macam mana susu pekat dapat kekalkan bentuk kek ni..I don't understand the physic!Anyone can explain??

Ok..nak tengok video resipi asal? Klik untuk filling and cookie crust  
Nak tengok resipi bertulis asal?Klik untuk filling and cookie crust

Jangan lupa godek2 website dan youtube dia..all thanks and credits given to Monique from Divas Can Cook for this amazing recipe!  ^_^

Jemput makan...hehehehehe...   :p



1 comment:

  1. Sedapnyaaa.. esk nk buat untuk jamuann harap2 menjadi lerr hiks. Tq sudi share resepi 😊

    ReplyDelete