Wednesday, November 20, 2013

Trend FITNAH di laman sosial...



Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua...
Haii!!!harini aku tetibe rajin nak tulis blog sebab aku nak kena kemas barang2 nak balik Kuala Pilah sambung study...hahaha!
ehhh??apa kaitan kemas barang dengan tulis blog??tahukah anda kalau kite ada kerja yang wajib buat,macam buat homework or study untuk exam or MENGEMAS,kite tetibe terlebih rajin untuk buat bende2 lain dulu..hahahhaa!
contoh kalau korang kena study untuk final exam,korang tengah study atas meja,tetibe korang rasa "ish meja aku ni bersepah sangat la"..so korang pon kemas meja..kebetulan plak korang kemas korang pegang penyapu..lepas tu "alang2 sapu satu rumah la"..lepas tu "mop skali lah satu rumah"..lepas tu memasak dan sidai baju dan menyelamatkan dunia..hahahahaha!



ok2...back to the topik asal..FITNAH!first sekali..apakah itu fitnah??
bahasa kasar/pasar/senang paham ialah cerita yang dibuat atau disebarkan tanpa kesahihan...sekarang ni terutama dekat Facebook(memandangkan aku tak ada media sosial lain selain Facebook sahaja),senang sangat berita yang ntah dari mana,kadang2 tak logik dan tak masuk akal disebarkan tanpa usul periksa..tapi yang aku tengok,orang Malaysia ni..ish..pening aku..bende yang sah2 macam bodoh je die pergi percaya...lepas tu tanpa usul periksa,die pergi klik butang "SHARE"...dan seterusnye berjuta manusia lain baca dan percaya dan disebarkan lagi...korang tau tak,makin berganda dosa fitnah tu...fitnah yang hingga menjatuhkan nama baik mangsanya,lagi berdosa..aku rasa nak tulis ni berdasarkan fitnah yang makin menjadi2 kat FB rakyat Malaysia ni...

وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ

“Dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan.” (QS Al-Baqarah: 191)

وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ

“Dan berbuat fitnah lebih besar (dosanya) daripada membunuh.” (QS Al-Baqarah: 217)

aku pernah cakap pasal bende ni,and adalah seorang hamba Allah ni cakap "mana la aku tau bende tu betul ke tak..dah ramai yang sebar,aku pon ingat betul la"....hello cik abang!dah tau bende tu tak tau betul ke tak,yang pergi sebar buat ape?tanggung lah dosa kau sebar fitnah and beribu orang baca dan percaya fitnah kau...
patutnye,bende pertama yang kita buat ialah,bila dapat berita2 yang disebarkan macam ni,korang selidik balik..korang selidik berdasarkan ilmu..CONTOH: pasal pikachu bahasa Yahudi bermaksud 'jadilah seorang Yahudi'...kalau korang pandai bahasa Hebrew,selidik la betul ke maksud dia macam tu..kalau malas baca buku ke ape,korang selidik kat Google sudah..kat Google tak wujud,search pulak kat Yahoo! or Bing..then kalau tak wujud jugak,guna logik akal..tak tau jugak nak caye ke tak? TUTUP MULUT ANDA!GAM JARI JEMARI ANDA!JANGAN PERGI SEBAR..TUNGGU JE SAMPAI BERITA SEBENAR KELUAR!

tapi masalahnya orang kita ni,orang Malaysia boleh ni,terutama Melayu (mungkin disebabkan keliling pinggang Melayu),kenapa la anda baca terus percaya??oh god..kenapa tak at least BERFIKIR GUNA LOGIK AKAL??ni bende2 bodoh dan bangang pon nak pergi percaya..aduhai Melayuku~~~

aku ingat lagi fitnah pertama aku baca kat FB ialah nama Pikachu tu..tapi,aku selidik dulu..and this is the result
" Pikachu is a combination of ピカピカ pikapika (onomatopoeia for sparkle) and チューチュー chūchū (the sound of squeaking). "
Translate : Pikachu adalah gabungan pikapika (bunyi sparkle/kelipan) dan chuchu (bunyi berdecit)

ok..dah habis aku explain..meh aku senaraikan FITNAH2 yang disebarkan melalui laman sosial FB yang FAMOUS!...mari kita selidik bersama-sama..




                                        1. Pokemon

Yang ni..aduhai...niat memang da baik,tapi sebab tak periksa dulu kesahihan,dah jadi fitnah.. ok,memandangkan Bahasa Siryani/Suryani adalah bahasa yang dituturkan pada zaman Nabi Daud a.s dan Nabi Sulaiman a.s,kita guna bahasa Yahudi Moden,Hebrew...kita guna Google translate memandangkan aku ni bukan pakar bahasa zaman dahulu..lainlah kalau "Ana" diatas ni memang ahli kaji bahasa zaman dahulu,itu tak pasti lah..atau ada yang expert bahasa Suryani?boleh share ngan saya..




                                  2.Pad Wanita Expired

1.Pad wanita bukan makanan yang boleh expired..lainlah kalau pad tu dibiarkan atas makanan basi,or disimpan tempat berair,memang dah tak boleh pakai..tak caya..tengok pad2 korang..mana ada expire date..yang lelaki,tengok bungkusan pad adik,kakak,mak..x de..  -_-

2.Siapa percaya berita ni,memang fail basic SAINS SEKOLAH RENDAH!!!tikus beranak la woiii!!!bukannya bertelur...tikus tergolong dalam Viviparous(haiwan yang melahirkan anak),bukannya Oviparous(haiwan yang bertelur)!!!ish geram betul aku siapa yang percaya pastu gi sebar...  -_-

3.Kalau ada yang cakap, "maybe telur yang dimaksudkan dalam artikel tu ialah sperm tikus tu?sperm kan boleh hidup kat luar dalam 5-7 hari...sebab tu disahkan hamil 20 anak tikus"..this is PALING WHAT THE FUCK!pertama sekali,sperm haiwan mana boleh cantum dengan manusia/sperm manusia mana boleh bercantum dengan ovum manusia..kalau gene manusia dan haiwan bercampur,DNA tu tak boleh dibentuk..sebab gene untuk contohnya kulit kucing tak wujud kat tempat yang sama dekat gene untuk kulit manusia..so,diorang tak dapat bekerjasama...


                                   3.Upin dan Ipin
sama jugak macam Pikachu...dah kenape Upin Ipin pon terbabit sama pasal ni??ok,salinan asal fitnah ni dalam bahasa Indonesia,bukan nak salahkan semua rakyat Indonesia..tapi sebahagian mereka yang dengki dengan Malaysia..cuba tengok kat Youtube,video2 Upin Ipin ramai dislike dan ramai hentam,nampak sangat bahasa Indonesia..and ini point2 gambar di atas :

1.Dalam bahasa Amerika??maksudnya bahasa Inggeris la..aku tau rakyat Malaysia ni pandai bahasa Inggeris..memang tak wujud pon..kalau "Aku Benci Rasulullah" dalam bahasa Inggeris,sah2 "I hate the Prophet" ....tapi masalahnye,Bahasa Inggeris basic je kot!!tu pon ada orang kita pergi percaya dan sebar..adoiiyaiii~~

2.Huruf  'U'  kat baju Upin melambangkan USA??huruf  'I' kat baju Ipin melambangkan Israel??WHAT THE HELL ARE THESE SHITS?!abes tu,jangan guna huruf  't',sebab melambangkan salib!jangan makan nasi lemak,sebab bentuk segitiga melambangkan Dajjal Illuminati!!! come on people!!!use your brain...

3.Sabda dalam kotak hijau tu..nampak sangat FAILLLL~~ "barang siapa mengingatkan ini"??adakah nabi Muhammad tau akan ada kartun Upin Ipin pada masa ini? "buatkan surga pada hari penghakiman"??
syurga dan neraka dah memang dibuat dan dicipta Allah s.w.t,tunggu nak masukkan orang dalam tu je..Nabi Muhammad s.a.w bukannya Allah s.w.t boleh ciptakan Syurga...LOL buatkan surga pada hari penghakiman,setau aku (kalau salah tolong betulkan),hari penghakiman time pahala dosa kita dihitung,yang menentukan sama ada masuk syurga atau neraka..Syafaat aku tau la..  -_-

4.Pernah tengok tak Upin Ipin??macam mana kartun dia?ajar sembahyang,ajar mengaji,ajar berpuasa,ajar berdoa...hasil produk Bumiputera Islam plak tu..hmmm..betul la tu..memang Upin Ipin ni Yahudi pon!!!ishh teruk betul kartun ni!!!Yahudi sungguh kerana ajar budak2 ajaran Islam...memang Yahudi Israel laknatullah!
-_-


                   4.Penangkapan Pegawai Ambank
aku tau dekat artikel tu ada tulis "yang belum dapat dipasti kesahihannya",tapi ada pihak yang tidak bertanggungjawab pergi sebar kat FB kononnya berita ini betul..siap dipost oleh salah satu laman blog gosip popular..tapi aku tak sempat plak snap status tu,sebab admin dah buang bila dapat tau berita tu tak sahih..yang tukang komen kat status tu pulak,mati2 pergi percaya tanpa ada apa2 berita dari polis,lepas tu pergi share...aisehhhh~~

Lepas tu bila polis sendiri bagi kenyataan kata pegawai tu dah kena tangkap,ehhhhh!!banyak plak songeh dia..banyak lagi komen tak percaya,ni yang sempat aku snap...adoii Malaysiaku,khabar angin percaya,kenyataan dari polis sendiri tak percaya..ish susah betul orang otak bebal ni..salah polis semua nampak..ape entah ko benci sangat polis ni??ke selalu buat salah sebab tu benci/takut polis?kekekekeke..

memang la..polis baru tangkap..takkan lepas satu saat lpas kene tangkap,reporter terus pergi amek gambar penjenayah tu?lepas tu ada plak membahaskan kenapa begitu banyak polis kawal dia,siap bertopeng bagai and gunakan duit rakyat sebab guna Special Force..WHAT THE FUCK LA MAN??maaf aku tak ada bukti sebab komen2 tu aku dah tak tau kat mana memandangkan banyak status2 update pasal bende ni..
amek ko sekarang gambar,siap BUKTI VIDEO lagi dah ada..mana orang2 yang melalak tu??senyap dah??hahahaha!


                           5.Nasi Vanggey aka Nasi Ganja


Nilah berita yang menyebabkan aku nak tulis pasal bende fitnah2 ni...ishhhh...berdasarkan gambar di atas,apa yang pelik??polis serbu restoran??LOL!kalau sebab memang betul restoran tu jual ganja,memang patut pon kena serbu..ni sebab najis manusia??nampak sangat menipunyer..pastu apa lagi orang kita ni,klik SHARE itu pasti!!padahal x tau certia sebenar..tak silap aku haritu kat FB Page PDRM ada cakap berita ni palsu,polis tak buat apa2 serbuan kat restoran yang famous kat Ipoh ni...tapi macam biasa,aku tak sempat print screen..

tapi aku salute la perempuan ni..serius berani giler minta maaf siap tunjuk muka..SALUTE!TABIK!!tak macam bini Mat Yo sampai sekarang tak minta maaf kat pak guard tu..memang la bini mat yo minta maaf kat rakyat Malaysia,tapi kat pakcik tu mana ada minta maaf pon..kan2..tapi yang eloknya pasal ni,sekarang berita ni dah terbukti fitnah..tapi kesian pon ada kat perempuan ni..dia hanya copy paste ape yang orang sebarkan..siapa la yang mula sebar cerita ni??dah la tak minta maaf..ish3...  -_-

tapi,ramai jugak cakap, "kalau tak ada najis manusia pon,hakikatnye kena tutup dua minggu sebab kotor"..and ada orang balas komen tersebut mengatakan "kedai nasi ganja ni kedai lama,so sistem pngairan dia pon x lancar..tu yang menyebabkan kotor tu"...apa2 pon,berita ni dah reda,so korang boleh enjoy balik nasi ganja Ipoh!

                                           
                             6.Misteri Villa Nabila
Ni berita paling hot sekarang ni!!!hahahahaha!yang lawak,ramai percaya,klik SHARE dan update status pasal bende ni..tak tahan,ada yang mengaku mereka berada di tempat kejadian dan memang betul remaja tu kena sorok ngan makhluk halus..siap mengaku dengar suara sayup2 minta tolong..bhahahahahha!


mungkin ada yang anggap aku ASSHOLE sebab gelakkan orang2 yang susah payah nak cari remaja ni..tapi maaf la ye,kenapa orang kita percaya sangat bende2 macam ni??aku tak nafikan,jin,syaitan,malaikat dan makhluk2 yang kita tak tau memang wujud..tapi aku rasa paling jahat diorang pon rasuk je,aku rasa nak sorok2 kan ni tak mungkin..kalau tak,dah ramai budak2 kene sorok ngan hantu..tau la budak2,tempat2 seram2 macam Villa Nabila tu memang mengundang curious remaja..saja nak berseronok..hormon remaja..

tup2,tengah sebok pasal bende ni kat FB..rupenye remaja tu dijumpai kat rumah awek die??oh goddd...satu Malaysia kena troll..mak dia la kesian...padahal polis ada nyatakan,polis terima satu laporan polis dari mak dia mengatakan anak dia hilang..yang pasal kena sorok semua tu tersebar kat FB.. "polis ada banyak lagi kerja nak buat..cerita2 macam ni mengganggu kerja kami!!" hahaha! suka aku bila polis tempelak orang yang buat cerita ni..

ok..itu sahaja..sebenarnya banyak lagi fitnah tersebar kat FB,paling famous,fitnah POLITIK...tapi sebab aku tak percaya berita dari mana2 belah pihak,aku diamkan sahaja,sebab aku tak nak menyebar fitnah..




ohhh~~last sekali..tengok gambar ni??apa yang anda faham??oppsss..tapi jangan salah paham pulak..kat sini aku bukan nak tunjuk yang perempuan ni adalah fitnah kat muka bumi..

tapi aku nak berpesan kat kaum laki "kalau kami dah jaga hijab kami,anda pun patut jaga hijab anda..jangan tuduh kami punca segalanya,kami wanita fitnah kat muka bumi ni.."
kalau dah tak lelaki tak jaga hijab dia,perempuan bertudung labuh pon dia boleh naik nafsu...
^_^









No comments:

Post a Comment